Annonse

Filminfo og video

25th Hour

25th Hour

Karakter

5 

Montgomery Brogan har levt et noe brokete liv som dopdealer og nå har nettet snøret seg helt fast rundt han. DEA har slått et slag for å få han bak lås og slå, noe som har ført til at han skal sitte inne i 7 år. I den 25 time gjør han opp regnskap for livet. Hva er det som har ført han dit han er? Hvilke valg sørget for at han endte opp med en fengselstraff på 7 år? Hvem kan han skylde på, andre enn seg selv?

Åpningsscenen i filmen er utrolig beskrivende for den prosessen Montgomery går gjennom i resten av filmen. Den viser at han har faktisk et godt hjerte og at han faktisk er som folk flest, ikke den skumle doplangeren som ingen kan relatere seg til. Han er et menneske som har følelser og omsorg for andre, inklusive dyr. Han har gode venner som bryr seg om han, selv om de ikke helt forstår livstilen hans og de valgene han har tatt opp igjennom. En annen viktig og utrolig bra del av filmen er det de kaller for ”fuck you monologen” til Montgomery.

Dette er første filmen som ble laget i New York etter 9/11 og er derfor også første filmen som viser byen slik den var etter at World Trade Center ble angrepet. Filmen er basert på boka 25th hour av David Benioff, som også laget manuset. I boka er ikke New York i seg selv en karakter, dette var et bevisst valg fra både Spike Lee og Edward Norton nettopp for å hedre de som døde i World Trade Center. Det gir filmen en sterk ramme som også forsterker poengene i filmen.

Filmen ble hyllet i skyene av kritikerne, og det ble spådd store reaksjoner fra forskjellige festivaler og prisutdelinger, men all oppmerksomheten uteble. Filmen ble nominert til en Golden Globe for filmmusikken hvor Bruce Springsteen har bidratt. De vant ikke.

Det er trist at en såpass god film ender opp med å gå under radaren, uansett hva årsakene til dette er. Filmen utrolig godt komponert og skuespillerprestasjonene er vanvittige. Dialogene flyter naturlig og engasjerer. Dynamikken i vennskapene og i karakterene virker oppriktig og naturlig. Historien i seg selv er røff og viser en karakter som svever i balanse mellom selvransakelse, selvforakt og selvinnsikt.

Philip Seymour Hoffman gjør en utrolig flott prestasjon i rollen som den lavmælte high school læreren som er tiltrukket av ene eleven sin og dermed svever rundt i et moralsk grenseland. Hoffman legger for dage en enorm men subtil tilstedeværelse, noe som på mange måter er hans kjennemerke. Han har en kraft som skuespiller, som virkelig slår igjennom på skjermen. Edward Norton er i utgangspunktet en liten spirrevipp, men som skuespiller er det virkelig ikke noe man kan utsette på han og hans prestasjoner. Han tar akkurat den plassen han skal ta på lerretet, og han gjør det godt.

I rollen som Frank Slaughtery finner vi Barry Pepper. Dette er en karakter som krever utrolig mye av skuespilleren, på alle plan. Han skal være arrogant så det holder, røff og fullstendig hensynsløs. Men når alt kommer til alt, så har han også et familiært forhold til kameratene sine. Han blir stilt i noen moralske dilemma gjennom hele filmen, så karakteren er i stadig forandring. Barry Pepper har gitt karakteren liv på en fantastisk måte. Han får frem kontrastene i karakterens følelsesliv veldig bra.

Jeg må innrømme at jeg ble imponert av denne filmen denne gangen. Første gang jeg så den når den kom ut på dvd, så hadde jeg bare et halvt øye oppe og fikk dermed ikke med meg så mye.  Men dette er en interessant film. Den er morsom på de rette stedene, den er naturlig og fint lagt opp. Den er følelsesmessig rå og brutal på mange vis. Spike Lee har gjort det han gjør best, vise mennesket for det  det er. Det er ingen som er bare onde, eller bare gode. Gode mennesker kan gjøre dumme ting, akkurat som dumme mennesker kan gjøre gode ting.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse