Annonse

Filminfo og video

Catch-22

Over alt hvor vi setter opp levevilkår, med både krigshandlinger og kaos, finner du det menneskelige byråkrati. Vi styrer samfunnet gjennom en usannsynlig papirmølle og selv en krigssituasjon er preget av dette. Den er vel kanskje ikke fullt så manisk gal som i Catch 22, men tittelen på en bok som tar for seg krig kunne ikke vært mer passende. For selv om du «vinner» en krig, taper du også. Det finnes ingen virkelig vinner i en krig, bare tapere. Så lenge liv går tapt er din side en taper, selv om du såkalt vinner blodbadet. Dine egne brødre falt, men du vant. Kan du vinne noe der dine brødre taper? Joseph Hellers bok følger et bombeteam hvor Yossarian er historiens bindeledd. Kaoset i tap-tap situasjonen har ingen ende for flygerne som er en del av styrkene som skal befri italienerne fra Fascister og Nazister. Flygerne har lovnader om å få vende hjem når de har nådd et visst antall tokter men dette antallet blir hele tiden øket. En flyger kan også bare bli beordret om å bli på bakken hvis han er gal, men da må han selv be om det. Haken derimot er at hvis han ber om å bli satt på bakken kan han heller ikke være gal. Det betyr at de aldri kan bli satt på bakken, for en gal person som ber om å få slippe må jo være tilregnelig. Det er den ultimate haken.

Boka tar for seg alt fra krigens absurde byråkrati til bildet av heltedåder, galskap og en god dose grådighet. Fra sin utgivelse i 1961 er dette en klassiker innen nyere litteratur og en av mange bøker som har 2. verdenskrig som setting. Men det er ikke bare krigen som er tema, det er selve mennesket og dens mange meningsløse ideer og handlinger som ligger til grunne i Catch 22. Joseph Heller var selv med i settingen han beskriver og opplevde den logistiske delen ved krigen som flyger i en B-25 men hovedtyngde i ikke-kamp oppdrag. Følelsen av å komme hjem som «helt» uten å ha deltatt i kamper kan være merkelig, men den ga en følelse av å ha vært med på noe stort.

Filmen gjengir kaoset på en så vellykket måte at den kan oppleves som en mer underholdene fortelling enn boka, siden den selvsagt blir kortere. Boka har en god dose av denne galskapen og kan lett bli for mye av det gode, mens filmen med sine rundt to timer passer godt til en fullstendig sinnssyk opplevelse av krig, på samme måte som Apocalyse Now! Det er en mye mer munter galskap i Catch 22 enn i Copplas film, og er dertil en herlig opplevelse. Filmen er spekket med kjente navn, som Orson Welles, Alan Arkin, Art Garfunkel (fra Simon & Garfunkel), Jon Voight, Martin Sheen og Anthony Perkins (som spile Norman Bates i Psycho). Det er en sann fryd å se filmen, fra 1970, og den kaster på ingen måte skam over boka med flåseri og unødvendigheter, men er heller et veldig komplett produkt. Det er scener i filmen som får det til å le, riste på hodet eller grøsse. Krig er langt ifra humor, men absurditeten i Catch 22 gjør dette til humor på øverste hylle.

Det finnes også mange referanser til boka i populærkulturen og som en liten kuriositet finnes det et band fra New Jersey som er oppkalt etter boka. Ikke så dårlig heller faktisk og de er blant annet å finne på både Spotify og  myspace. Men hvis jeg ble tvunget til å måtte anbefale enten boka eller filmen, er dette et tilfelle der jeg ville valgt filmen. Ikke fordi boka er dårlig, men fordi filmen i dette tilfelle gir et mer brukervennlig bilde. Boka kan som sagt bli et produkt med for mye av det gode, hvis det sier noe. Og jeg ønsker selvsagt at det er noen der ute som også prøver seg på boka. God fornøyelse, enten du velger boka, filmen eller bandet.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse