Annonse

Filminfo og video

My week with Marilyn

NYFF: My week with Marilyn

Karakter

5 
Colin Clark var 23 år og hadde stjerner i øynene og drømmer om en karriere i filmbransjen. Da han begynte å jobbe sammen med Laurence Olivier førte han en dagbok som ble gitt ut 40 år senere, men det folk etterhvert skjønte var at en uke mangle i denne dagboken. Denne uken har han senere gitt ut i bokform som My week with Marilyn, og dette er utgangspunktet for filmen laget av Simon Curtis.

Marilyn Monroe reiser til England på en kombinert bryllupsreise og jobbreise med sin nye mann Arthur Miller. Vel fremme i England skal hun jobbe med noen av Englands største skuespillere og hun sliter med prestasjonsangst. Det hun ikke skjønner er at det gjør alle hennes motspillere også. Det utvikler seg et elsk/hat/frykt forhold mellom henne og Laurence Olivier. De beundrer hverandre på avstand, men klarer ikke å gi utrykk for det til hverandre.


Marilyn Monroe og hennes ektemann Arthur Miller fra filmen.

Alt som kommer frem er frustrasjoner over egen utilstrekkelighet. Dette er en av grunnene til at Marilyn føler seg usikker på dette settet. Heldigvis har hun en som ikke dømmer henne uansett hva hun gjør: Colin Clarke. Han blir raskt hennes støttespiller og den eneste som klarer å påvirke henne til å komme på settet i tide. Han viser henne England og det er ikke til å unngå at han forelsker seg i Marilyn Monroe på tross av x antall advarsler. Hun er intens og hun er levende. Hun er fantastisk når hun er høyt oppe, og som en druknet katt man vil redde når hun treffer bunnen.

I rollen som Marilyn Monroe finner vi Michelle Williams som gjør en formidabel innsats. Foruten å være veldig lik Monroe, har hun også arbeidet hardt med å få på plass mimikken og faktene som Marilyn Monroe er kjent for. Hun får frem sårbarheten til Monroe på en fantastisk måte, samtidig som hun klarer å vise den lykkelige Monroe på en troverdig måte. Hun gjør også en fantastisk jobb med å få frem skillet mellom Marilyn Monroe sin private person og Monroe som merkevare. Hun har ikke den komiske timingen helt inne, noe som får ting til å virke litt merkelig noen ganger, men alt i alt er hun en troverdig Monroe.

Colin Clark spilles av Eddi Redmayne som har tatt med seg en ungdommelig uskyldighet og optimisme inn i rollen. Akkurat som Colin Clark er han også utdannet ved den prestisjefylte skolen Eton. Han har uten tvil en herlig tilstedeværelse og portretterer en rolig klippe for Monroe. Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor hans personlighet appelerte til henne. Men det skal jo da legges til at dette tross alt er basert på Clarks dagbok. Hvor mye som er riktig og hvor det er tatt kreative friheter i en eller annen retning, aner vi jo ikke.

Foruten Oscarnominerte Michelle Williams er det et stjernelag Curtis har fått med seg på dette prosjektet. Dame Judi Dench, Emma Watson, Julia Ormond og Kenneth Brannagh i rollen som Laurence Olivier gjør at det blir en viss kvalitet over filmen og den vil nok også appelere til de store massene nettopp av denne grunn.

Filmatisk sett er dette tvers igjennom vakkert. Kostymene er stort sett godt gjennomført, med unntak av åpningsscenen der det ser ut som Williams har fått på seg en ikke fullt så passende fatsuit. Problemet er ikke at hun har kurver, men at de ser fullstendig unaturlige ut. Sminken er stort sett veldig naturlig og pen, den er dessuten tilpasset belysningen hvilket er et stort pluss i margen da vi slipper å sitte i 1.5 timer og se på en vakker kvinne som er fullstendig nedstøvet i foundation.

Det som er historiens styrke er at vi får oppleve alle sidene ved Marilyn Monroe, ikke bare den vakre merkevaren. Vi får også se usikkerheten hennes og den manglende selvtilliten, så vel som den noe maniske utgaven. Dette er uten tvil et fascinerende, vakkert, lekent og troverdig portrett av en av tidenes største stjerner. Det er slettes ikke alltid at drømmen er så flott som man trodde den ville være når man når målet.

Dette er en film det er verdt å se, om det så bare er for å få med seg Williams sin prestasjon som Monroe.



Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse