Annonse

Filminfo og video

Gomorra

Roberto Saviano skildrer en dokumentarisk reise inn i hjertet av Napolis mafia, eller Camorra som den er bedre kjent som. Det er en organisert kriminell klanstyring med røtter lenger tilbake i tid enn den sicilianske Cosa Nostraen, men også mer løst sammensatt. På Sicilia finner man det bildet av mafia vi er vant til fra film, men Saviano har lappet sammen et bilde av en organisasjon som tjener sine penger på alt fra kleskopier, videokameraer, driller, avfallshåndtering, våpen og narkotika. Det er ikke den ting de ikke kan begi seg ut på for å tjene penger, der også mer tradisjonelle aktiviteter er representert ved utpressing, beskyttelsespenger og drap. Camorraen er den organisasjonen som dreper flest i Europa. En boss i Napoli sitter ikke nødvendigvis så lenge, han blir ofte nødt til å leve i skjul og styre sin klan fra under jorden. Savianos bok er ikke så hei dundrende dramatisk, men til gjengjeld er den detaljert og gjør mafialivet så trivielt at mord på åpen gate blir en daglig hendelse. Du står bare der i køen på bakeriet og inn kommer to maskerte menn og planter tre kuler i hodet på fyren ved siden av deg før de stormer ut igjen. Så fort de to maskerte mennene har kjørt avgårde på skuteren sin, tømmes bakeriet raskt og stille. Ingen blir igjen for å avgi noen forklaring, for ingen har lyst til å måtte vitne. Ingen har lyst til å bli innblandet i noe som ikke har med dem å gjøre. Dette er hvordan omertaen i Napoli fungerer. De har akseptert at de ikke kan stå imot en så kald institusjon som Camorraen.

Boken er mest sannsynlig den mest beskrivende avhandlingen om mafiaen i Napoli, en bok som blottlegger den camorrianske sjelen og tenkemåten. Den er så gjennomført at camorraen selv støtter opp om dens autentisitet ved å henge en dødsdom over forfatteren. Saviano har satt en veisperring i den mørke camorranatta og skrudd på flombelysningen slik at hele organisasjonen kan velte ut av bilene sine og lure på hvorfor i alle dager alle stirrer på dem. Det som kanskje er det merkeligste ved Gomorra i ettertid er at en mann som kjenner det camorrianske vesenet så godt, velger å sette livet på spill for åndsverket sitt. Han må på alle måter ha forstått at boken bare ville utløse mafiaens vrede og at han ville være en enkel skyteskive. Man kan ikke klandre Roberto Saviano for dette, for sannheten, ytringsfriheten og tankens frihet må opprettholdes. Men man må også forstå at når du rister i et vepsebol, kommer vepsen til å styrte ut av bolet for å stikke den som røsker opp i tilværelsen deres.


Filmen er en langt annen opplevelse der den hopper rundt i Napoli og gir liv til et utvalgt knippe figurer fra boka. Det er skredderen, det er de to urokråkene som tror de kan sette seg opp mot bossene, det er den unge gutten som blir tvunget til å forråde sin mor og mannen som har ansvaret for å dele ut penger til de som står på lønningslistene til camorraen. Boka er så full av navn, hendelser, mord, kriminell kopulering og snusk at det ikke er lett å plukke ut noe som skal gjengi dette på film. Men allikevel har Matteo Garrone klart å skape en film som ikke gjør skam på kilden. Han har gjort det enkelt men brutalt, støvete og realistisk, i det minste såpass at vi kan kjøpe denne historien uten å miste fotfeste i virkeligheten. Det er aldri lett å plukke opp en prisbelønnet bok og gjøre film av den, men til gjengjeld så er det fantastisk å oppleve film når det fungerer. Filmen er helt klart bare en liten smaksprøve av det boka har å gi og kunne like gjerne valgt en smalere linje av personer og fortalt hele pizzaen fra en manns vinkel. Isteden så har Garrone valgt en multivinkel og kommer seg igrunnen unna med det uten å rote seg bort.

For den som også ønsker å forstå eller lære mer om mafiaen i Italia vil vi anbefale bøkene under:

>> Gomorra
>> Cosa Nostra
>> Mafia Women
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse