Annonse

Filminfo og video

Under Huden

NYFF: Under Huden

Karakter

5 
Kirurgen Robert Ledgard er besatt av å utvikle en ny syntetisk hud som vil hjelpe mennesker med store brannskader til å få tilbake livet sitt. Inspirasjonen hans til dette var selvsagt at hans kone ble kraftig forbrent i en bilbrann. Hun overlevde bilbrannen, men etter en stund tok hun livet av seg etter å ha sett seg i speilet. Robert kidnapper så en ung gutt som han holder i fangenskap i 6 år. Iløpet av disse 6 årene forvandler han gutten til kvinne, samtidig som han eksperimenterer med den nye syntetisk huden. Men det er mer til denne historien enn dette, det er en historie om savn, hevn og syke besettelser.

Pedro Almodóvar sitt hode må være et sykt, sykt sted. Men med stor fascinasjon lar vi oss invitere inn og forundre oss over det vi ser, og ikke minst over at vi liker det vi ser. I historien lekes det med identitet, med utseende og ikke minst psyken til samtlige av karakterene. Hva er det egentlig som utgjør en identitet? Vil man fremdeles være den samme inni selv om man forandres utenpå?


Robert Ledgard finner sin datter etter hun har blitt forsøkt voldtatt i et bryllup.

Filmen har vært valgt ut i de offisielle programmetne på Toronto Film Festival, Cannes Film Festival og nå også New York Film Festival og den har blitt godt mottatt samtlige steder. Da lysene ble slått på og rulleteksten var ferdig i New York satt flere kritikere og klødde seg i hode: Hva var dette? Hvordan kan en person lage en så intrikat historie og faktisk få det til å henge sammen? Men de var ganske enige om en ting: Dette var en rå film.

Antonio Banderas spiller hovedrollen som Robert Ledgard og det er godt å se han gjøre en så bra prestasjon som han gjør. Han er tilbake i Almodóvars trygge grep og det er tydelig at disse to jobber ekstremt godt sammen. Med seg har han forøvrig et ekstremt godt ensemble som alle sammen gjør sitt for å løfte filmen. I rollen som Vera Cruz finner vi Elena Anaya, som gjør en glimrende tolkning av sin rolle. Hun sier selv at dette er en rolle hun virkelig har elsket å spille og at hun kommer til å ha den med seg hele livet.

Robert Ledgard trenger selvfølgelig en medsammensvoren i sine handlinger, og denne finner han i Marilia, en eldre dame som har passet han hele livet. Hun er villig til å gjøre omtrent hva som helst for Robert, inklusive ta på seg rollen som fangevokter. Marilia spilles av Marisa Paredes som virkelig kler den og står bak en av de beste prestasjonene i filmen.


Marisa Paredes i rollen som Marilia.

Teknisk sett preges filmen av godt komponerte bilder akkompagnert med bra musikk. Almodóvar har god fokus på detaljer som får filmen til å se ut som et komplett kunstverk.  Og i denne filmen er kunst også en viktig komponent nettopp for å få frem temaet i filmen. Settingen er en gammel herregård et sted i Spania, og den er fylt til randen av vakker kunst. På mange måter ser Robert på seg selv som en kunstner, en som skaper noe vakkert, noe hans omgivelser er med på å understreke.

Dette var en spesiell opplevelse. Historien er så ubehagelig at du nærmest vrenger deg i stolen av kronisk uro. Ikke fordi det hele er så skummelt men fordi det balanserer på virkelighetens spydspiss. Akkurat når du tror at det ikke kan komme flere forvridde detaljer i historien, kommer det et lass nye, filmen slutter aldri å overaske. Dette er like innovativt som det er spennende, og en av de mest interessante filmer som har vært på NYFF i år.



Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse