Annonse

Filminfo og video

A Dangerous Method

NYFF: A Dangerous Method

Karakter

5 
Det er slutten av første verdenskrig og vi befinner oss i byene Wien og Zürich hvor Sigmund Freud etterhvert blir mentor for den unge og lovende psykologen Carl Jung. Deres relasjon er med på å gi psykologien som vitenskap mer kredibilitet, en prosess de begge er inneforståtte med at vil ta tid, antagelig lengre tid enn de har. Freud tror at Jung er nettopp den som kan bringe psykologien videre etter han selv er ferdig.

Carl Jung på sin side lever i et ekteskap som ikke tilfredstiller han, selv om han elsker sin kone og de har det greit både når det kommer til det materielle og familiære. En dag får han inn pasienten som han tror er den perfekte kandidaten til å teste ut Freuds psykoanalyse på, Sabina Spielrein. Det hele utvikler seg til å bli en fruktbar men også destruktiv situasjon for de utvikler følelser for hverandre. Sabina har litt ukonvensjonelle lyster og Jung ender faktisk opp med å underbygge hennes lyster etterhvert, istedenfor å behandle dem.

Det første man legger merke til i denne filmen er Keira Knightley. Endelig en rolle der hennes faktiske talenter vises frem! Hun er knalldyktig og fremstår som troverdig selv når Sabina har fullstendig sammenbrudd. Hun klarer å få frem den sarte sjelen til Sabine samtidig som hun viser intelligensen og styrken hennes, alle tre kvaliteter som Jung finner fascinerende.


En lettere hysterisk Sabine på vei til å bli lagt inn.

Noe av det som er drivkraften i filmen er relasjonen mellom Freud og Jung. Den er stadig i endring og det ligger en spenning i luften gjennom hele filmen. Jung utfordrer den godeste Freud noe han ser ut til å akseptere, men samtidig ikke er overbegeistret for. Jung mener at teoriene til Freud er for fokusert på sex.Samtidig har Jung også oppdaget den paranormale psykologien og utforskning av drømmer, til Freud sin store fortvilelse. Han har sett for seg at Jung skal ta over hans posisjon i det vitenskaplige miljøet og mener at psykologien som vitenskap er for skjør til å håndtere Jungs ville ideer.

Michael Fassbender er ofte å se på plakaten til storfilmer for tiden, denne filmen er intet unntak. Han spiller rollen som Jung og han er svært overbevisende. Han har en intensitet og tilstedeværelse på lerretet som bærer karakteren og gir den dybde. Han fungerer også veldig godt med både Keira Knightley og Viggo Mortensen. Sistnevnte spiller Freud, og dette kan sies å være en av hans beste roller så langt. Det er en kraftfull men meget subtil Mortensen vi ser her. Han gir karakteren pondus og en tyngde som virkelig driver frem spenningen mellom Jung og Freud.

Filmteknisk sett er dette en vakker film. Settingen er utrolig flott,selv om den jo faktisk er fastlåst i historien. Vi får et lite tilbakeblikk på en svunnen tid og scenografien gjør virkelig sitt for å fange oppmerksomheten din. David Cronenberg har gjort et solid stykke arbeid, og det er fascinerende å se hvordan han har utviklet seg som regissør. Fra å være skrekkens ukronede mester, til brutale og voldelige drama og så til å beherske et intenst og følelsesladet kostymedrama kan ikke betegnes som noe annet enn en fantastisk overgang. Han kunne ha feilet så det sang etter, men hans  evne til å få frem karakterenes psykologi på lerretet gjør dette til en fantastisk flott film.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse