Annonse
Bestekompisene Ben (Bryan Greenberg) og Cam (Victor Rasuk) lever i New York, og venter på at livet skal begynne. Ikke minst så venter de på at karrieren skal skyte fart mot himmelen. De søker mot den klassiske amerikanske drømmen, men befinner seg i en moderne by og satser på de hippe tingene. Både Ben og Cam er rundt 20-30 år. Ben arbeider nå og da i en dongeribuksebutikk, mens Cam bor hos bestemoren sin. Cam har ikke noe særlig å bedrive tiden sin med utenom å henge med venner, tenke store drømmer og dra på diverse vernissasjer.

Så finner Ben ut at han vil lage sitt eget dongeribuksemerke. Cam er med på ideen, og de prøver å starte merket Crisp Denim. Ben er den skeptiske, realistiske og negative typen, mens Cam er drømmende og tror alt er mulig. Nettverkbygging, penger og det å møte rett folk til rett tid blir essensielt. I tillegg dukker Cams latinamerikanske fetter, Rene, opp og gir serien et touch av mafiaproblematikk. Rene har akkurat kommet ut av fengsel, og har kjøpt opp en energidrikk som han skal begynne å selge. Det kommer fram at Rene har prøvd uttallig forretningsideer tidligere, alltid mislykket, alltid gjort ting på den litt ulovlige måten og alltid prøvd om igjen og om igjen. Det å skulle følge Ben og Cams oppturer og nedturer blir faktisk interessant, og allerede etter første episode er man spent på hvordan Crisps fremtid vil bli. Det er ingen stor, fantastisk og innviklet historie, men allikevel er det noe som driver historien framover, og jeg blir revet med

Det første jeg tenker idet menyen på Blu-rayen viser seg, er at designet minner utrolig om et spill. Jeg assosierer både Grand Teft Auto (GTA) og skatespill som Tony Hawk med . GTA-assosiasjonen blir understreket idet Rene og hans venner minner veldig om karakterene man møter i dette spillet. Rene står også for en hel rekke komiske scener i denne serien, men også humoristiske elementer i Ben og Cams hverdag slår an hos meg som seer.

Første sesong av ”How to make it in America” inneholder åtte episoder som er på omkring 28 minutter hver. Dette synes jeg er bra. Det er utrolig deilig å slippe de store og tunge seriene som har en episodelengde på over en time og massevis av episoder i hver sesong. Uttrykket visuelt sett er ungdommelig og fengende. Da hovedkarakterene har vært på en fest eller lignende, avsluttes dette gjerne med mange festbilder som spilles av. Disse bildene tror jeg de fleste vil forbinde med Facebook-bildene som dukker opp dagen derpå.

Jeg syntes dette var et godt og til en viss grad vanedannende avbrekk. Jeg er spent på hva sesong 2 vil bringe.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse