Annonse

Filminfo og video

In Time

In Time

Karakter

3 
Tenk deg til en tid der man ikke aldres etter man er fylt 25 år, med andre ord man forblir akkurat som man er den dag man blir 25. Tenk deg en tid der tid bokstavelig talt er penger, og verden er delt inn i tidssoner som igjen deler opp befolkningen i de som har mye tid, og de som lever fra dag til dag. For det sekundet tiden din er ute, blir alt svart.

Will Salas lever i de noe lavere deler av dette samfunnet. Hans tid tikker stadig mot slutten, men via sin jobb på fabrikken og noe gambling har han klart seg i 3 år etter han ble 25. Vi kommer inn i livet hans når moren hans fyller 50 år, og selvsagt fremdeles ser ut som hun er 25. Hun er iferd med å løpe tom for tid, og han skal gi henne litt mer tid. Hans store drøm er nemlig å gi henne nok tid, slik at de begge kan flytte fra slummen og opp til New Grenwich, hvor alle som har masse tid bor. Men før han skal ut og møte moren tar han en drink med bestekompisen på en lokal bar.

Her møter han Henry Hamilton som har levd et svært langt og rikt liv. Han har kommet til konklusjonen at det er grenser for hvor lenge man bør leve og prøver gjennom risikabel atferd å kvitte seg med sin tid. Plutselig befinner Will seg i en ekstrem situasjon, som krever ekstreme tiltak, og på toppen av det hele klarer han å forelske seg. Tiden er i ferd med å løpe ut for han og de rundt han. Vil han klare å ta tiden tilbake?

Dette er faktisk et ganske interessant konsept for en film, og en brukbar historie. Den tar begrepet tid er penger litt lengre enn de fleste og det stilles en del fascinerende filosofiske spørsmål som hva ville skjedd om alle fattige ble rike eller om alle hadde nok tid. Salas og Weis blir en slags fremtidens Bonnie and Clyde som sammen gjør som Robin Hood: deler ut tid til de fattige. Denne relasjonen er noe platt, og har noen litt merkelige følelsesmessige vendinger innimellom, samt den tar stockholmsyndromet til en helt ny level.



Det er enkelte ting som er litt plagsomme i denne filmen. For eksempel at Weis løper rundt på hæler som enhver dragqueen ville misunt og at det aldri er en eneste rakne i strømpebuksene på tross av vannvittige stunts i knust glass og på hard asfalt. Hva er de laget av? Det må da være Keflar eller? Uansett så burde noen ta patent på dem. En annen ting som burdte vært unngått er replikkresirkuleringen. Litt idiotisk å bruke en replikk flere ganger, med unntak av når det faktisk er et poeng. Da fremstår det hele som opplest og vedtatt, istedenfor opplevd og fortalt.

Det har vært gjort en del veldig gode valg innenfor castingen i dette prosjektet. For å kapre ungpikehjertene er selvsagt Justin Timberlake huket inn. Det er tydelig at han begynner å få noe mer trening på skuespillerteknikkene, og han fremstår til tider som relativt troverdig. Hans kvinnelige motstykke med keflarstrømpebukser er Amanda Seyfried som vi blant annet husker fra Mamma Mia. Dette er ikke den beste rollen hennes, men hun kjører helt greit igjennom som en noe jålete Nikitalignende karakter. Som Salas sin bestekompis finner vi John Galecki, forfriskende fri fra nerdenykker og som relativt ustelt gettobeboer.

Filmens styrke er absolutt historien og den moderne/tekniske looken regissøren Andrew Niccol har gått etter. Han har gjennom filmene Lord of war og Gattaca vist seg som en svært habil manusforfatter og regissør, noe han også gjør her. Desverre er det ikke altid det blir like fengende og man kan fort ende opp med å la tankene vandre bort fra skjermen. Selv om temaet er relativt gjennomført, så spores det til tider av med unødvendig klissete kjærleiksscener som føles noe malplassert.  En helt grei film om en veldig interessant tematikk, som desverre tar litt for mye av min tid. Og vi vet jo alle at tid er penger.




Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse