Annonse

Filminfo og video

Paranormal Activity 3

Paranormal Activity 3

Karakter

3 
I etterdønningene av Blair Witch Project dukket det opp flere filmer sm bar preg av  å være både filmet og mekket hjemme i stua til folk. Filmene skulle ha et autentisk preg og det skulle herske tvil om hvorvidt det man så var ekte eller en filmproduksjon. Samtidig var det også en økende interesse for det paranormale i verden. Legger man disse to trendene sammen får man Paranormal Activity serien. Iløpet av de første to filmene blir vi vitne til 2 unge kvinner i etablererfasen som begge opplever paranormale ting i sine boliger.

Den første filmen ble mottatt med blandete følelser hos publikum og det ble rapportert om folk som svimet av eller spydde i kinosalen, fordi den skulle være så skummel. Undertegnede syns ikke det. Nummer 2 i serien var faktisk en del skumlere og noe bedre gjennomført enn den første. Selvfølgelig måtte det derfor komme en tredje film i serien. Denne filmen tar oss med inn i livet til disse to unge kvinnene, når de fremdeles var barn, og hva de opplevde da. Vi får nå svaret på HVA det er som har plaget disse to unge kvinnene inn i voksen alder. Hvertfall delvis.

Det skal sies, på en spenningskala ligger denne her noen hakk over de andre to. Du sitter stadig med ubehag i kroppen over hva som ”kanskje” kommer til å skje. Samtidig er det en del ting plotmessig som ikke henger på greip og man sitter igjen med mer spørsmål en svar. Det hele begynner for eksempel med at ene søsteren kommer til den andre og setter fra seg en del esker hun har fått etter bestemoren døde. De konstaterer at det er en del hjemmevideoer på VHS, men de aner ikke hva som er på dem.

Så plutselig er vi i 1988 hvor resten av filmen finner sted. Men med unntak av selve filmingen så er det ingen flere referanser til disse boksene, heller ikke på slutten av filmen. Denne filmen skal i utgangspunktet gi oss en del svar på hva som skjedde i de to første filmene, men den gjør desverre ikke det på en tilfredstillende måte. Ja, vi får servert en halvhjerta historie som gir oss en slags bakgrunn, men denne henger på en måte ikke sammen med de første to filmene, og kan på mange måter ses på som en usannsynlig lettvint løsning.

Men det skal sies at filmen har fått litt ekstra over seg med Henry Joost og Ariel Shulman i registolen. Hadde de bare viet plottet like mye oppmerksomhet som de har gitt teknikken, så ville de ha kommet enda noen hakk lengre. Det er enkelte grep som er gjort som er ganske interessante. For eksempel kameraet som blir satt på en gammel vifte og brukes for å få oversikt over stue og kjøkken. Når det peker mot stua, lurer du på hva som møter deg når det sakte dreies mot kjøkkenet igjen, og omvendt.

Men jeg hoppa mer enn en gang iløpet av filmen. Noe som betyr at enten har filmen blitt noe mer spennende, eller at  jeg har blitt mer skvetten på mine eldre dager. Håper på det første selvsagt.




Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse