Annonse

Filminfo og video

Utenfor rekkevidde

Out of sight må for Steven Soderbergh ha vært en fryd å ta for seg, der alle de herlige replikkene lå  strødd utover som en ferd langs en jordbæråker. Dialogene løfter en middelmådig handling opp til noe du virkelig kan sette pris på, gjør det til noe autentisk, noe som virker naturlig. Bøkene hans er ikke i utgangspunktet enestående romaner, men replikkene, karakterene og de snodige livene gjør dem til glimrende utgangspunkt for en filmatisering. Du kan enten ta det til noe som nærmer seg en Oscar-nominering, eller du kan feie det under teppet som middelmådig, avhengig av dine evner som regissør. Soderbergh tok det til to nominasjoner av den berømmelige Oscar statuetten.

Boka bygger på en aldrende bankraner som sitter med tretti år i fanget, tretti nye år bak murene. Det er  ikke et alternativ for Jack Foley, så da det organiseres en liten rømning, ser han sitt snitt til å stikke av på sitt eget vis. I en bil på utsiden sitter ikke bare kompisen som skal plukke ham opp, men også en politikvinne som prøver å stoppe rømningen hun plutselig bevitner. Hvordan dette kan utvikle seg til en romanse kan du spørre om, men Jack Foley blir betatt av Karen da de ligger stuet sammen i bilens bagasjerom. Når man skal skrive noe om en Elmore roman, er det som å sitte fast i en loop der du blir nødt til å repetere deg selv. Han er som alltid underholdene og snodig, spinner ikke nødvendigvis noe som er direkte virkelighetstro, men heller ikke fantasisvada. Det er gode bøker som du lett lar deg underholde av.

I dette tilfellet er det hyggelig å kunne fortelle at filmen på mange måter overgår boken, at den sitter igjen som en vinner når man måler dem opp i mot hverandre. Man må ta i betraktning at dette var før Jennifer Lopez ble den divaen vi i dag kjenner henne som. Filmen spinner veldig opp om romansen mellom Lopez og George Clooneys roller, noe som også ligger sentralt i boka. Men det er ikke bare det faktumet at det er en romanse, det er helheten i filmen, videreføringen av bokas kjerne som er brettet ut i all sin prakt. Det er tross alt en film om et innbrudd, skurker som konspirerer mot hverandre og et høydepunkt på slutten som er spunnet til noe langt bedre i filmen enn i boken. Rollene i filmen består av skuespillere som Ving Rhames, Dennis Farina, Steve Zahn, Luiz Guzman, Michael Keaton og Don Cheadle. Når Soderbergh spør deg om å spille i filmen hans sier du ja, og det bærer Out of Sight preg av. Castingen kan neppe være noe problem når du nevner regissørens navn i dette tilfellet. Hele gjengen er med på å gjøre dette til den opplevelsen den er, og det er lite trolig at du blir skuffet.

Hvis du må velge mellom bok eller film, så er det trygt å si at filmen gir deg mer, når det gjelder dette tilfellet. Men trenger du en bok til flyturen, togturen eller hvor du enn liker å lese, så er det en god bok å pløye igjennom. For en som foretrekker bøker, så er det samtidig gøy å se at filmen tar med seg alt det gode fra boka og gir deg enda mer til. Slikt er bare en drøm å bli servert, på samme måte som det må være den drøm å diske sammen, i hvert fall hvis du er av Soderberghs kaliber.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse