Annonse

Filminfo og video

Hugo Cabret

Hugo Cabret 3D

Karakter

4 
Hugo er en liten gutt som bor i veggene på en jernbanestasjon i Paris på 30-tallet. Han har et enormt talent for å fikse mekaniske ting som er ødelagte, noe han har fått etter faren som var klokkemaker. Det eneste han har igjen fra faren er en gammel, trist menneskelignende maskin som han er overbevist om har en beskjed fra faren. Hugo gjør alt han kan for at maskinen skal virke igjen, lite vet han om at hans arbeid kommer til å fikse mer enn et mekanisk hjerte.

Dette er Martin Scorsese sitt første 3D prosjekt, og det er ingen tvil om at han har lagt ned mye arbeid i nettopp dette aspektet av filmen. En film som kunne vært ganske flat og kjedelig løftes til et helt nytt nivå nettopp på grunn av 3D effektene og at filmen tydelig er laget nettopp for dette formatet. Scorsese har et vanvittig øye for detaljer og hans nøysomhet i arbeidet viser godt igjen i et visuelt og kunstnerisk mesterverk som virkelig fenger øyet.

Men det er også der det stopper litt opp. Plotet i historien er sentimentalt og forutsigbart selv om det har visse originale momenter. Filmen er en hyllest til klassisk film, men den er også en hyllest til håpet og menneskets evne til å reparere seg selv og andre, uansett hvor store sårene måtte være.

Karaktergalleriet er sammensatt, og noen av karakterene blir vi bare overfladisk kjent med, men samtlige representerer forskjellige sider av moralen i historien. Men hovedkarakterene er fascinerende oppbygget og ikke minst godt castet. Spesielt rollen som Georges Méliès som er besatt av Sir Ben Kingsley, som også har gjeste Filmfest Oslo for å promotere filmen. Méliès er en gammel og deprimert mann som tar igjen på verden og seg selv med å være sur mot alt og alle. Kingsley har lykkes i å gi denne karakteren en kompleksitet samtidig som den er relativt enkel. Under alt det gretne ser man at det lurer et varmt og godt hjerte som bare venter på det rette øyeblikket til å komme frem.



Asa Butterfield gjør en god rolle som Hugo Cabret. Noen ganger litt overspill og litt for mye tydelighet i replikkene som viser at han har holdt seg godt til manuset. Han har stort sett godt samsvar mellom situasjonen han spiller og det følelsesmessige utrykket, hvilket er godt gjort til å være så ung. Scorsese har også vært veldig bevisst på å bruke mye nærbilder av gutten, hvor de store blå øynene er veldig i fokus. Et flott om enn gjennomskuelig  virkelmiddel for å skape sympati til karakteren.

For meg var ikke denne filmen den store høydaren sånn innholdsmessig. Jeg elsket kinematografien og Sir Ben Kingsley sin rolletolkning, men syns en del av historien ble for platt og lite engasjerende i lengden. Filmen fikk et noe langdrygt preg som var unødvendig, siden utgangspunktet er såpass bra. En ting er sikkert, barn kommer til å elske denne filmen. Den er på mange måter magisk og vakker og drar deg med inn i et drømmelandskap. Kanskje denne filmen vil være inspirasjon for de fremtidige regissørstjerner der ute?
 
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse