Annonse

Filminfo og video

Nobels testamente

Nobels testamente

Karakter

3 
Marklund har skrevet 9 bøker om den undersøkende journalisten Annika Bengtzon og kronologisk sett er Nobels testamente den 6 boken i serien. Undertegnede har lest hver eneste bok om Bengtzon og hadde derfor store forventninger til denne filmatiseringen. Premieren fant sted på Gimle Kino under Filmfest Oslo, med forfatteren Liza Marklund og hovedrolleinnhaveren Malin Crépin til stede.

Annika Bengtzon er journalist i Kveldspressen og befinner seg i derfor på Nobelbanketten hvor blant annet representanter for det svenske kongehuset er til stede. Midt i festlighetene bryter det ut panikk da to personer blir skutt på dansegulvet. Annika Bengtzon befinner seg selvfølgelig ikke langt fra hendelsen og blir regnet som et nøkkelvitne. Dette betyr at hun får skriveforbud fra politiet, hun får med andre ord ikke skrive eller publisere noe i forbindelse med deres etterforskning på disse drapene. Men Bengtzon tar med livet som innsats, saken i egne hender og følger sine instinkt. Hvem av ofrene var målet og hvorfor?


Annika Bengtzon spilles av Malin Crepín.

Annika Bengtzon er en skikkelig kickass karakter som man bare må like, hvertfall i bøkene. På lerretet er hun litt mer jålete og kanskje litt mer pysete enn man ser for seg i boka, men ellers klarer hun seg bra i Malin Crepíns skikkelse. Crepín har lykkes i å få frem de mange fasetter av karakteren, og det skal igrunn godt gjøres. Hun utrykte selv på premieren at hun likte karakteren nettopp fordi hun er såpass kickass, hvorpå Marklund også informerte om at det var stor sjanse for at en annen svensk filmheltinne var inspirert av nettopp Bengtzon, nemlig Lisbeth Salander. Marklund var faktisk en av de første som fikk lese bøkene til Stieg Larsson, mens han jobbet med dem.

Dette er første filmatiseringen av i alt 6 som er planlagt om Annika Bengtzon og det er et godt sted å starte. Nobels testamente er en av de mer spennende og akademiske anlagte bøkene som Marklund har skrevet om Bengtzon, og med litt internasjonale politiske problemstillinger er det også en bok som egner seg godt filmatisert for det internasjonale markedet. Desverre er første halvdelen av filmen ikke så spennende. Riktignok er den godt laget med tanke på boka, men det blir litt kjedelig gjennomført selv om det ser ut som om de har brukt faktiske bilder fra nyhetsdekninger av tidligere Nobelbanketter.
Peter Flinth har gjort en helt grei jobb som regissør, men det hele har litt plankekjøring over seg. Det ligger en følelse av at han ikke har den forståelsen man skulle ønske av Bengtzon. Kanskje det hadde vært smart med en kvinnelig regissør? Marklund er tross alt kjent for å være en feminist og med sans for sterke kvinneskikkelser.

Filmen i seg selv er helt greit gjennomført, selv om det er en noe trasig første del. Det blir tatt igjen med store monn i andre halvdel av filmen. Jeg skulle dog ønske at Bengtzon var litt røffere i kantene, selv om det er flott at man også har hatt noe fokus på den sårbare mammaen Bengtzon. Som første film i serien ga den en grei smakebit av hva man kan vente seg videre og jeg gleder meg hvertfall til å se de andre filmene som er planlagt om Bengtzon. Er filmen like bra som boka, og vil de andre også være det? Nei, denne er ikke like bra som boka, og det er heller tvilsomt at de andre vil være det og. 

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse