Fra Bok til Film 92 - 2001: A Space odyssey
Fra Bok til Film 92 - 2001: A Space odyssey
Klassikere seiler ikke i lette båter, de beveger seg over havet i pansrede fartøy som uovervinnelige beist. 2001 kan kalles mye rart, men ikke et beist.
Hvis vi kan avskrive filmen som et beist, kan vi i alle fall beskrive boka som en seig liten jævel, en handling du ikke kan rive i filler og dumpe på søppelhaugen. 2001 har egentlig sitt opphav i en novelle ved navn The Sentinel. Den ble skrevet med tanke på BBCs' novellekonkurranse i 1948, men ble først utgitt i Avon Fanasy Reader i 1951 etter å ha feilet i konkurransen. Tross at novellen ikke nådde opp i BBCs konkurranse, skulle den komme til å endre Clarkes karriere. Stanley Kubrick fattet interesse for den og sammen med Clarke skrev han manuset til filmen. Selve boka ble utgitt etter filmen og fyller på alle måter de hullene filmen har i handlingen. Den kan, uten å overdrive, kalles alt fra små-genial til fantastisk, i alle fall hvis du bedømmer den i SiFi genren. Den viser en tematisk fortellerstil som antagelig har inspirert Douglas Adams Haikerens guide til galaksen, uten å være direkte komisk. Den skildrer urmannens utvikling på en måte som skjuler sin humor i en høyst seriøs modell, før det blir utforskning av månen og en 18 måneders fred til Saturn med et realt hopp inn i en hjernerivende syretripp av en avslutning. Om den ikke er tiltenkt denne avslutningen som en mindblower, er det som et dypp ned i kaotisk galskap. Måten denne handlingen er komponert på er som et stykke klassisk mesterstykke.
 
The thing's hollow—it goes on forever—and—oh my God—it's full of stars!
 
Kubrick er ikke noen smågutt i registolen, men selv om 2001 er en film av de gode er det også en film som lar det geniale ved historien glipp mellom fingrene i streben etter å vise sin geniale tekniske jobb. Filmen legger vekt på det enorme tomrommet, på det lille mennesket i et ufattelig stort univers. Om mennesket ble utslettet ville ikke universet merke vår bortgang. Og det er denne minimaliseringen av menneskets rolle i universet som er grunnlagt i filmen. Boka velger å være langt mer forklarende i sin fortelling, mens Kubrick ville ha en mer mystisk og gåtefull handling. Dette gagner ikke selve historien, men setter heller spørsmål i hodet på seeren. Det er umulig å være SiFi glad uten å svinge innom Kubricks på mange måter nydelige men totalt forvirrende versjon, der det for en gang skyld ikke er stille når rommet filmes. Isteden pøses det på med lystige toner mer forbundet med lett dans og ikke en ferd ut i verdensrommet. Men det passer perfekt inn i den galskapen som det blir forsøkt å skildre. Rent teknisk blir ikke ferden gjennom ormhullet godt sammenlignet med dagens standard, men det er samtidens teknologi man må ha i bakhodet. Fra utsiktene i 1968 er den tekniske biten alt annet enn laber, og er overbevisende på så måte.
 
The Sentinel, er ikke bare en historie med en oppdagelse av dimensjoner for menneskets oppfattelse av universet, men den introduserer også en mer mystisk håndtering av forholdet mellom mennesket og liv andre steder i universet. Du lukter dommedag og underlegenhet, du lukter frykt og kaos. Hvis en slik oppdagelse ville blitt avdekket og en slik forståelse almen oppfattelse hadde vært å finne i menneskeheten, hva ville man gjort? Det er bare å spekulere i vei. The Sentinel og 2001: A Space Odyssey i bok og filmformat er en must av SiFi. Filmen er en Kubrickfilm og størrelse, men boka er den geniale tvillingbroren med den intellektuelle fetteren The Sentinel ved sin side. Anmodning legges ved om at dette er leserpensum i den kommende tid for de som enda ikke har vært der, slik er anbefalingens størrelse. God fornøyelse.
Klikk her for relatert filminfo og video
Filminfo og video
Denne artikkelen er printet ut fra Filmforumet.no
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at Disqus-systemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
På forsiden nå