Annonse

Filminfo og video

Lawrence of Arabia

Lawrence of Arabia

Karakter

6 
Filmens handling foregår under første verdenskrig, konkret i årene 1916-1918. Løytnant T.E. Lawrence (Peter O’Toole) blir sendt fra Kairo til Arabia for å foreta en vurdering av tilstanden der.  Da Lawrence ser hvordan araberne blir knust av tyrkiske kampfly og hvordan de er nødt til å underkaste seg et engelsk militært styre for å kunne slå tilbake, bestemmer han seg for å lede et opprør for å hjelpe araberene til å slå tilbake mot det tyrkiste imperiet. Han samler derfor flere stammer for å bruke deres kunnskaper om ørkenen som et av sine sterkeste våpen for å knuse motstanderene.



Hvorfor han velger gjøre dette og lede araberene an i et opprør de kanskje ikke selv ville ha, vet ikke hovedpersonen selv en gang. Hvem er han egentlig, og hvorfor gjør han som han gjør? Hva fører til hans intense behov for at Arabia skal få en frihet som de ikke har bedt om og som de kanskje ikke selv ønsker få?

T.E. Lawreence er en historisk person. Filmens manus er løslig bygget på Lawreences memoarer Seven Pillars of Wisdom. Manuset er skrevet av Michael Wilson og Robert Bolt, og viser en noe mer romantisert versjon av hovedpersonen enn hva han var, i tillegg til at flere hendelser er forandret. Selv tror jeg at disse endringene var med på å gjøre filmen så stor som den var, og fortsatt er.



Skuespillerene i filmen gjør en fantastisk jonbb (med et par unntakt). Peter O'Tool tar deg med storm, med lyst hår og blå øyne. Hans tolkning av rollen er fascinerende og etter mine meninger utmerket. Han har noe ved seg som man fester seg med og som blir hengende lenge etter at tv'n går i svart. Han var ikke førstevalg til filmen. Marlon Brando og Albert Finney takket begge nei til rollen som Lawrence.

Videre treffer vi Omar Sharif i rollen som Sherif Ali, en sympatisk og følsom person som i tillegg til Lawrence er den mest interessante personen i filmen. Sharif er den eneste arabiske skuespilleren i en stor rolle i denne filmen. I de andre store araberrollene treffer vi Alec Guinness og Albert Finney.

I tillegg til gode skuespeillere får vi også storslagen filming. Det er noe imponerende med ørkenlandskapet, hvor menneskene fremstår som små maur enkelte ganger. Når man i tillegg får fantastisk musikk (Maurice Jarre), så kan man ikke si annet enn at denne filmen er et fantastisk skue.



Filmen mottok 7 Oscar. Peter O'Toole var nominert for beste mannelige hovedrolle, men han vant ikke. Han har faktisk aldri mottatt denne gjeve prisen for noen av sine prestasjoner til tross for at de er mange. I 1963 tapte han mot Gregory Peck (Don't kill a mockingbird). I 2003 mottok han æres Oscar, så absolutt fortjent med tanke på alle nominasjoner som desverre ikke førte noe statue.

Det er ikke alltid jeg ser dette fantastiske med blu-ray, men denne gangen ble jeg virkelig presentert for hvor fantastisk bilde en god film kan by på. Med tanke på at denne filmen er 50 år gammel, så er det utrolig hva de har klart gjøre med bildene her. Nå ble filmen også pusset på i 1988, og med da ekstra finpuss nå i 2012, så er da resultatet storslagent. Man trekkes virkelig inn i filmen og det blir ganske klart for en hvor uendelig en ørken kan virke som. Det var en stor glede å se hvor fantastisk jobb som er blitt gjort med bilderestaureringen av denne.



Ekstramaterialet er også verd sin omtale. Vi får dokumentaren The Making of Lawreence og Arabia, hvor vi får presentert filmens bakgrunn, om innspillingen og omtalen i ettertid. I tillegg får vi en minidokumentar; Peter O'Toole revisits Lawrence of Arabia, hvor den nå 80 år gamle skuespilleren snakker om hvordan han fikk rollen, tiden på filmsettet og de han jobbet testtes med under innspillingen.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse