Annonse

Filminfo og video

I, Robot

Boka består av 9 forskjellige historier som overlapper hverandre og leker med ideen om regelverk og kunstig intelligens. Robotenes evne til å resonere, vurdere og oppfatte informasjon isteden for å bare handle etter et spesielt mønster som er satt ved fastsatte regler ligger helt klart sentralt i Asimovs bok. Det er en interessant samling tekster som utgjør et Sci-Fi verk man burde styre innom på ferden i denne sjangerens berg av robot-fiksjon. Noen er bare drømmende mens andre er utforskende, og det er nettopp dette I, Robot er; en utforskende fortelling om eksistensen sett fra en høyteknologisk hverdag. At samfunnet har godt langt i denne fasen er helt klart, men sammen med George Orwells 1984, må slike historier sees i lys av det spørrende og tenkende individ; hvordan sikre en sunn utvikling og hvordan gjenkjenne den usunne.

1. A robot may not injure a human being or, through inaction, allow a human being to come to harm.

I filmen med samme navn ser du fint lite av Asimovs bok, bortsett fra bruddstykker og Det Tre Lovene for Robotikk, eller robotetikk om du vil. Det filmen tar med seg fra boka, er hva hvis vi skaper en kunstig intelligens som resonerer slavisk etter logikkens regler, men mangle den menneskelige evnen til å også velge det ulogiske. Den kunstige intelligensen resonerer klinisk, mens et menneske oftere vil ta sine avgjørelser basert like mye på følelser som logikk. Will Smith får igjen lov til å være helt, sette seg selv på pidestallen i historien i noe som er like rivende fra hovedpoenget som i I am Legend. Dette betyr langt derifra at dette er dårlige filmer. En Will Smith film er som oftest god underholdning og du slipper å kjede deg, men ettertanken har en tendens til å drukne i action og mainstream. Hvis action og mainstream er målet med produksjonen så er I, Robot en vellykket film. Det er bare synd at ettertanken ikke får lov til å dominere mer enn å være et blaff.

2. A robot must obey any orders given to it by human beings, except where such orders would conflict with the First Law.

Alex Proyas er mannen som satt ved regiroret i cult klassikeren The Crow, Brandon Lees testamente av en film. Den kan man ikke si mye vondt om. Proyas er en regissør som vet å lage film, underholdende sådan, men hvorfor man fjerner så mye fra ettertanken i I, Robot er like snodig som å fjerne rettferdiggjørelsen av volden i The Crow. Vold er aldri en god løsning, men av og til er det et nødvendig onde. På samme måte er den menneskelige resonans et nødvendig onde for å opprettholde den menneskelige utvikling. Vi må selv føre mennesket i riktig retning, for hvis vi blir dominert av et klinisk diktatur, vil vi samtidig miste vår natur i prosessen.

3. A robot must protect its own existence as long as such protection does not conflict with the First or Second Law.

Til syvende og sist er I, Robot en god underholdningsfilm og boka en opplevelse for den litt mer sære. Det betyr ikke at boka ikke anbefales, men filmen er uten tvil en vinner på markedet. Sci-Fi entusiasten vil nok sette større pris på Asimovs bok enn Proyas film, men de er det nok færre av. Bevis oss dog feil på dette punktet, men inntil videre er filmen den tyngste på vektskåla, men den eneste grunnen er dens mainstream-natur.

Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse