Annonse
Fra 3 til 27 minutter, fra 1965 til 2001, fra kjente navn som Ridley Scott og Christopher Nolan til spennende nykommere som Simon Ellis og Morag McKinnon. Variasjon er nøkkelordet for denne fine samlingen av interessante kortfilmer.


About a girl
Brian Percival er et nytt navn for meg, han greier likevel å imponere meg den ti minutter lange kortfilmen sin. About a girl er en liten historie om en tydeligvis vanlig jente på tretten, hun liker å synge Britney Spears sanger, være med venninnene sine og fylle dagen med det vanlige overfladiske innholdet som bare fjortiser greier. Likevel aner vi noe sårt og foruroligende mens hun snakker direkte inn i kamera om sine drømmer og håp for fremtiden og rett som det er så ligger det mer bak det enkle førsteinntrykket.

About a girl fungerer veldig godt med det dokumentarisk preget på filmen og med den nydelige filmingen klarer Percival å sjokkere på en måte kun Solondz og Seid har greid med meg før. Absolutt godkjent.


Boy & bicycle
Lenge før han lagde kalde gys i det ytre rom og halvepiske slagscener til mange filmanmelders store glede lagde Ridley Scott denne kortfilmen med hans nesten like kjente regissørbror, Tony i hovedrollen. Boy & bicycle er den lengste kortfilmen av de seksten kortfilmene i denne samlingen. I 27 minutter følger vi en tenåringsgutt mens han utforsker nærområdet og filosoferer over det han ser.

Uten tvil den svakeste filmen av de 16, filmen foregår nesten kun via voice-over og 27 minutter med usammenhengende svada blir i meste laget for meg. Dessuten er historien platt, uoriginal og meget sjarmløs. Boy & bicycle forsterker bare inntrykket mitt om at Ridley Scott er en fryktelig oppskrytt regissør.


Dear Phone
Peter Greenaway er nok den personen jeg beundrer aller mest, med mesterverk som The Cook the thief his wife and her lover, A Zed and two noughts og Pillow book på samvittigheten bør det være forståelig. Dear Phone er en av veldig mange kortfilmer han står bokført med, filmen handler som tittelen tilsier om telefonen og mennesket sitt forhold til den. Bilder av de gode gammeldagse telefonkioskene er kryssklippet med håndskrevne historier om enkeltpersoner knyttet opp til telefonen. Historiene blir lest opp av Greenaway selv.

Dear phone er dessverre ikke noe stort verk, men som den Greenaway-fanatikeren jeg er så kjente jeg igjen noen små ting som dukker opp senere i hans langfilmer. Sånn passe interessant, men i forhold til hva han har laget både før og etter så blir dette heller ubetydelig.


Doodlebug
Christopher Nolan slå igjennom med den herlige Memento for seks år siden, etter det fikk han en stygg flekk på rullebladet sitt ved å lage en blek nyinspilling av norske Insomnia. Doodlebug var hans første verk, på bare tre minutter lang sier det selv at det ikke er noe komplisert eller dyp handling. En mann prøver å knuse et lite udyr med skoen sin, men hva slags skadedyr er det som kryper rundt omkring egentlig?

Lettere inspirert av David Lynch gir Nolan oss et dystert innblikk i hva som kunne blitt mye bedre hadde Nolan doblet spilletiden og ikke fått hovedrolleinnehaveren til å virke så overdrevet i uttrykket. Artig liten sak, selv om den blir litt for forutsigbar.


Eight
”My name is Jonathan and I am eight”. Slik åpner Stephen Daldry sin kortfilm om 8 år gamle Jonathan som savner en farsfigur uten helt å vise det åpent. Daldry er nok mest kjent for den sjarmerende Billy Elliot og den noe langdrygde The Hours. Eight er hans første og hittil eneste kortfilm og for de som likte Billy Elliot vil nok denne falle i smak også. Vi følger lille Jonathan rundt på eventyr mens han forteller om sin far og om sitt høyt elskede Livepool FC.

Eight er uten tvil sjarmerende, men den har også en meget god historie å fortelle. Fascinerende hvor mye Daldry får sagt på så kort tid. Vakkert, morsomt og trist på en gang. Eight er en av mine favoritter av de 16 kortfilmene.


Gasman
Lynne Ramsey leverer en av de beste kortfilmene i samlingen. Gasman er et innblikk i en vanlig middelklassefamilie i en vanlig engelsk småby. Det er jul og far i huset tar med datter og sønn på en julefest, men før de drar der plukker han opp en annen gutt og jente ved en toglinje. Hvem er de lurer datteren på som etter hvert nøyer seg med farens stillhet. Etter hvert formes et vennskap med den andre jenten, men det varer ikke lenge.

Gasman er ganske plottløs og den er uten noen spesielle former for vrier så mange andre prøver på. Alt handler om atmosfære i Gasman og den er tilstede så i aller høyeste grad. Lynne Ramsey lagde etter Gasman den fantastiske Ratcatcher og rent stilmessig ligger Gasman og Ratcatcher nærme hverandre. Utrolig vakkert filmet med gode skuespillere, skulle det være noe å utsette på filmen må det være at jeg håpte på mer, den slutten så brått. Skulle veldig gjerne sett dette som en langfilm.


Girl chewing gum
En av de mest særegne filmene i samlingen, en mann med det svært så originale navnet John Smith står bak denne. Filmen er et langt klipp (ser man bort fra den lille sluttscenen) og går egentlig bare ut på å observere mennesker og deres bevegelser. En mann sin stemme er lagt til klippet og han forteller hva menneskene skal gjøre.

Artig spøk av en film, om enn noe utilfredstillende. Filmen prøver å si hvor tilfeldig alt er, eller eventuelt hvor lite tilfeldig alt er. Tolk det som du vil.


Home
Min favoritt av kortfilmene som er på British Shorts, Morag McKinnon er regissøren bak denne perlen. Et helt ukjent navn igjen, men som kan bli svært spennende å følge med på hva foretar seg de neste årene. En kommunearbeider drar til forskjellige leiligheter som er i kommunens eie for å se at leieboeren ivaretar stedet skikkelig.

Nå vet jeg ikke helt hva som er vanlig å oppdage i en slik jobb, men de smått surrealistiske episodene som inntreffer når kommunearbeideren ankommer de forskjellige leilighetene virker som helt normalt for han. Nydelig musikk, flott filmet og gode skuespillerprestasjoner, men det er likevel den varme og underfundige historien som gjør denne filmen lettere genial.


Joyride
Jim Gillespie, navnet høres kanskje ikke så kjent ut, men hvis jeg nevner filmer som I know what you did last summer, D-Tox og nå mest nylig Venom så burde det ringe en bjelle. Gillespie er med andre ikke akkurat kjent for kvalitet. Kvalitet er heller ikke et ord jeg kan bruke om hans bidrag i kortfilmsamlingen. En elektrikeren ser en mann ligge skadet i veikanten, han går ut av bilen sin for å hjelpe. Mannen er ikke skadet, det er en felle og elektrikeren våkner opp i bagasjerommet en stund senere.

Fullstendig uoriginal, med unntak av en scene er filmen heller ikke noe skummel. Filmen kunne reddet seg om den hadde fått en god slutt, men den klisjépregede og svært forutsigbare slutten denne filmen har er alt annet enn god.


Inside-Out
Tom & Charles Guard står bak en av de få humoristiske innslagene på British Shorts, det vil si om man syns slapstick er morsomt. En mann prøver å få underskrifter til en eller annen sak, han blir observert gjennom et butikkvindu av en kvinnelig ansatt som liker mannes pågangsmot. Det tar ikke lang tid før mannen oppdager kvinnen som ser på han og herved er slapsticken i gang.

Er ikke helt sikker på dette skal være en hyllest til Charlie Chaplin, men om det var det så burde de skamme seg. Jeg greide ikke smile en eneste gang og filmen virket veldig u-britisk i stil og humor. Et rart valg å ha med på samlingen, likevel er dette grei nok tidtrøyte.


Je t’aime John Wayne
En hyllest til filmen og spesielt den franske nybølgen på 60-tallet, utrolig sjarmerende for de som kan litt om film. For folk flest vil nok de fleste små detaljene gå hus forbi. Toby McDonald har laget historien om en ung mann som lever i nåtiden, men hans fascinasjon for heltene sine har tatt fullstendig overhånd.

Ganske imponerende kortfilm i regi av en tydelig svært talentfull regissør som jeg håper å se mer av. De som kjenner godt den franske nybølgen vil nok elske dette, av og til virker dette som tatt rett ut fra À bout de souffle, men dette er sagt langt fra en parodi. Denne filmen er en hyllest, meget interessant og smått lærerik.


The Sheep thief
Asif Kapadia har laget den eneste historien i kortfilmsamlingen som tar deg vekk fra Storbritannia, han tar deg med til India og viser en dyster og trist historie. En tenåringsgutt blir tatt etter han prøvde å stjele en sau, straffen han får er å bli svimerket i pannen slik at alle kan se at han er en tyv og ikke kan stoles på. Etter det blir han dumpet i ørkenen bevisstløs, han skjuler merket i pannen med et skjerf og finner etter hvert en familie som tar han til seg som arbeidshjelp.

Det var fint å høre et annet språk og se litt annen kultur på denne utgaven også, men The Sheep thief er ingen stor film. Skuespillet er ikke helt patent, historien er litt kjedelig og handlingsforløpet virker veldig moraliserende. Alt i alt, greit nok.


The Short & Curlies
Mike Leigh er nok den aller mest kjente (og beste) portrettøren av britisk sosialrealisme, vel bortsett fra Ken Loach da. Med 40 år bak seg er Leigh en av veteranene som fremdeles holder et ganske høyt nivå, selv om jeg ikke ble så veldig imponert over hans siste film Vera Drake. The Short & Curlies er en liten kjærlighetsdrama/komedie i kjent Leigh-stil. En enslig ung kvinne som til stadighet skifter hårfrisyre har en beundrer i en av de faste kundene, de kommuniserer gjennom små spøker og forholdet utvikler seg etter hvert.

Søt film, men ikke noe revolusjonerende dette heller. Gøy å se den britiske karakterskuespilleren David Thewlis i en hans tidlige filmer. Britisk sosialrealisme var dette i alle fall.


Telling lies
Den eneste animasjonsfilmen på British shorts, men det er ikke den type animasjon du tenker på. Filmen er ”kun” skrift i mange forskjellige størrelser og farger lagt opp til stemmene til de snakkende personene man aldri ser. Det som gjør filmen underholdene er at det er ikke alltid det personene sier som kommer opp, men det de mener å si, men ikke tør/vil si.

Simon Ellis har laget den mest underholdene filmen på British shorts, historien er veldig enkel og kanskje litt forutsigbar. Jeg syns likevel dette var et veldig friskt pust og må ha vært ganske original den gang den filmen kom.


UK images
Martin Parr står bak denne filmen som er, som tittelen tilsier, små bilder fra forskjellige steder i Storbritannia. De små klippene har tilsynelatende ingenting å gjøre med hverandre og vi er vitne til blant annet et ektepar i førtiårsalderen spille minigolf og to små pudler som bjeffer svært synkronisert mot kamera.

Artig, men egentlig svært lite givende. Igjen går tankene mine til Seidl, men dette er ikke like gjennomført og jeg tror heller ikke Parr har noe mer mening bak dette enn kun å vise mangfoldet i Storbritannia.


Who’s my favourite girl?
Siste film ut er laget av Adrian McDowall og handler om to skotske tenåringsgutter og den ene guttens første kyss. Den eldre gutten lærer den yngre om alt han skal gjøre med jenten han skal kysse, men om alt går som det skal til slutt skal være usagt.

Tja, igjen er dette ganske sjarmløst. Guttene er rett og slett for gamle til at dette skal være morsomt, det er svært få 15-16 år gamle gutter som er både ukysset og ikke hatt fått kjønnshår ennå og hvem i all verden blir fremdeles kysset adjø av moren sin hver dag før skolen? Så i de situasjonene hvor man skal le, sitter man heller å er lettere pinlig berørt over historien. Sluttpoenget i filmen er også ganske lavmåls og lite morsomt.

Sett under ett så er dette en verdig samling av kortfilmer fra den store øyen vest for oss, likevel hadde jeg nok forventet et litt høyere nivå.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse