Annonse
Dis er en film som først og fremst er satt sammen av en rekke bilder, små vakre glimt som, til tider heller hadde passet bedre som foto enn film. Det er disse klippene som gir deg en liten pause i en film, som en bro over til neste bit i handlingen. Men Aune Sand har heller latt hele filmen sin være disse bildene som styrer deg, med voiceover som forteller i bakgrunn, på en heller teatersk måte, litt preget av '80 på en måte. Mangelen på replikker gjør vel egentlig at denne filmen heller ror seg i land, at den ikke driter seg ut, men faktisk kommer seg på tør grunn med ei livbøye.

Handlingen er, som undertittelen sier, en historie om kjærlighet, i byer som Kairo, som har en rekke bilder som på mange måter er den sterkeste delen av filmen, Oslo, som egentlig blir litt for mye filming i bil, Paris, og New York. Den siste delen, New York, er vel mer interessant på grunn av sine helt ok bildevalg og lokasjoner enn selve handlingen, men det betyr vel lite i dette tilfellet. Det er heller en film om stedene, glimt og valg av scener enn menneskene som beveger seg foran linsa. Men man kan jo undres, er dette en film gjort på egne midler eller er det en Norsk Filminstitutt sponset ferie? Men det er vel ett fett, man må jo spa litt cash inn av og til for å få noe igjen. Og hva får vi vel igjen etter å ha sett den? Det blir nok passe individuelt i dette tilfellet. Noen vil synes at dette var temmelig svada og ikke orke å se halve filmen en gang, mens andre kanskje vil gi den en sjanse og synes at det var greit nok. Men det at den har dette stempelet som en av tidenes kalkun, gjør også at forventningene ikke akkurat er skrudd i været når det gjelder positiv filmopplevelse, så det kan også redde den litt, da den kan gi litt mer enn forventet. Men da bør den heller sees for bakgrunn enn skuespillere.

Er dette et makkverk, som kinosjefen kalte den eller et mesterverkverk som regissør Aune Sand korrigerte henne? Jeg vil vel si ”ingen av delene”. Det er ikke en film som krasjer og brenner fullstendig, den klarer å holde et visst handlingsmønster og roter seg ikke bort, men det avhenger av at man da faktisk ser hele filmen, men det er heller ikke noen genistrek. Det er et godt forsøk og han skal ha for det, tross alt, en stor hyllest til enhver som gir 100% og går rett på snørra, i det minste prøvde man. Men jeg vil ikke si at han faktisk gikk på snørra med denne filmen, falt heller av sykkelen, fordi han ikke klarte å formidle den som det kunstverket han selv mener den er. Om det er et kunstverk som ikke funker i eget land, så er det i alle fall noe som uansett har feilet.

Men Dis var faktisk litt morsom å se igjen, fordi den nettopp har dette kalkunstempelet, dog jeg ikke synes den er helt så vekk som ryktet sier og for å være ærlig, likte jeg den også. Selv om egoet til Aune Sand muligens kan virke litt større enn kvaliteten på produktet, så er det også viktig å oppmuntre til å prøve. Om vi alltid slakter kalkunene og driter de ut, vil vi ikke da skremme noen av de som også egentlig vil prøve men som kvier seg på grunn av gapestokken og latteren når du står der med buksene nede? Uansett om denne filmen er et kunstverk eller ei, så er det et norsk forsøk og det er i og for seg nok i massevis. Har du mulighet til å få tak i denne og se den, så prøv deg på den og spør deg selv; Var den så elendig som ryktet sier eller likte jeg den? Mulig du vil ha problemer med å gjøre deg opp en mening, eller så ser du svaret med en gang.
Filmforumet.no ønsker en bred debatt om våre artikler og videoer, men har regler for dette:

Hold deg til emnet, skriv i vanlig og sivilisert form. Vis god folkeskikk - unngå banning, SKRIKING, hets og reklame. Banning er ikke tillatt. Du kan ikke skrive kommentarer om etnisk gruppe, kjønn, seksuell legning, politiske tilhørighet, yrke eller religion om det mangler relevans. Personangrep eller ærekrenkende innlegg er ikke tillatt. Filmforumet.no har ikke publiseringsplikt og kan i praksis slette enhver kommentar eller stenge for debatt.

Vi gjør oppmerksom på at kommentarsystemet lagrer IP-adressen som benyttes ved skriving av kommentarer.

Se retningslinjene i sin helhet her
Annonse